فیلم Buster’s Mal Heart
که در فارسی «قلب معیوب باستر» نام گرفته است، فیلمی است ساخته ی Sarah Adina Smith جوان.
فیلم محصول سال ۲۰۱۷ است و کاندید جوایز متعددی شده است.
فیلم درباره ی مردی ست جنگلی که در ماه های سرد سال به خانه های خالی مردم می رود و از وسایل و خوراکی های آنها استفاده می کند. و در طول آن مدت با شبکه های رادیویی و تلویزیونی از طریق تلفن ارتباط برقرار می کند. از این طریق مردم او را به نام باستر می شناسند.
اما فیلم فقط این نیست. فیلم به زندگی های موازی او نیز می پردازد. در یک زندگی اش او مرد خانواده است و در دیگری بعد از حادثه ی غرق شدن کشتی، توی قایقی در دریا گیر افتاده. باستر معتقد به «وارونگی» است. پدیده ای که شاید مندرآری باشد اما در تمام فیلم با نشانههای مستقیم یا غیرمستقیم به تصویر کشیده شده و نخ متصل کننده ی اتفاقات است.
در معرفی فیلم «لرزاننده ی چربی» یکی از ضعف هایی که برای آن برشمرده بودم این بود که حوادث و دیالوگهای فیلم غیرمنطقی است. و تعدادی از طرفداران کارگردان به من حمله کرده بودند که مگر باید همهی فیلمها منطقی باشند. فکر می کنم الان موقعیت خوبی باشد برای توضیح دادن حرفم: این فیلم (قلب معیوب باستر) هم از لحاظ من اتفاقات غیرمنطقی دارد اما در منطق داستانی خود اثر. یعنی تمام اتفاقات غیرمنطقی کار با نخی نامرئی به هم متصلند و مخاطب آنها را در بستری که رخ میدهند میپذیرد. همانجور که اتفاقات سوررئال سگ آندلسی و بزرگراه گمشده و... را میپذیرد.
پیشنهاد می کنم این فیلم را ببینید. شاید برای کسانی که به تناسخ یا زندگیهای موازی یا… اعتقاد یا علاقه دارند هم فیلم جذاب تری باشد. هرچند اگر کل اتفاقات فیلم را هم خطی ببینیم (این لایه را از اثر حذف کنیم) باز هم ارزش دیدن را دارد.
دیدگاهتان را بنویسید