گفتگو در تهران

,

واسه کیا بری داخل زندان؟ واسه این روشنفکرایی که از حسودیشون یه معرّفی یا نقد واسه کتابت توی روزنامه‌ها یا مجلّه‌هاشون نمی‌نویسن؟ واسه این مردمی که رمان فهیمه رحیمی و نسرین ثامنی رو از رمان تو بیشتر می‌خرن و دوس دارن؟ واسه زینب که فردا که دربیاد باز می‌خواد هر روز بهت تهمت بزنه و آبروتو جلوی طرفدارات ببره؟ واسه کی حسین؟
(گفتگو در تهران/ مهدی موسوی)
.
فکر می کنم کسی از مخاطبان فاطمه اختصاری نباشد که تا به امروز خبر چاپ کتاب «گفتگو در تهران» جدیدترین رمان دکتر موسوی را نشنیده باشد. برای آنها که نشنیده اند خلاصه اش این می شود که اگر ساکن خارج از کشور هستید کتاب را از سایت آمازون بخرید و اگر داخل ایران هستید یا به هر علتی توان خرید کتاب را ندارید به صورت رایگان نسخه‌ی پی‌دی‌اف آن را دانلود کنید و بعد در صورت تمایل مبلغی را به فردی نیازمند یا موسسه ای خیریه اهدا کنید. فکر می کنم اطلاعات کامل و کافی در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام خود جناب موسوی موجود است. 
مطمئنا در آینده ای نزدیک، نقد و تحلیلی جامع درباره ی کتاب خواهم نوشت. اما امروز و برای معرفی کتاب به گفتن این موضوع اکتفا می کنم که وقتی نویسنده ای ایرانی اینچنین فلسفه و روان شناسی و جامعه شناسی را به هم می آمیزد و با وجود تکنیک و فرم پیچیده و کم نظیر رمان، روایت و قصه را از دست نمی دهد تنها می توانم افسوس بخورم برای حکومتی که او را به خارج از مرزهایش تبعید کرده است. سرنوشتی که بسیاری از بزرگان شعر و ادب جهان تجربه کرده اند

رمان «گفتگو در تهران» دارای لایه های معنایی فراوانی است. برای همین هم است که از مردم عادی تا منتقدان سختگیر اکثرا آن را دوست داشته اند. فکر می کنم اگر بخواهیم در مورد هرکدام از مسائل کتاب نظیر بینامتنیت، روانشناسی فرویدی، فرم، آیرونی، راوی نامطمئن، روایت در روایت و… حرف بزنیم صدها صفحه مقاله از دل همین رمان کوتاه دربیاید. اما من ترجیح می دهم فعلا صبر کنم تا مخاطبان بیشتری آن را بخوانند و بعد به تحلیل و واشکافی آن دست بزنم

در انتها فکر می کنم وقتی نویسنده ای به خاطر ما زحمت شبانه روزی یک سالش را به رایگان در اختیار می گذارد وظیفه ی همه ی ما آن است که چندین و چند بار با حوصله اثرش را بخوانیم و مهم تر از آن در تمام شبکه های مجازی به اشتراک بگذاریم و برای همه ی دوستانمان بفرستیم. نه به خاطر #مهدی_موسوی نه به خاطر #گفتگودرتهران بلکه به خاطر وظیفه ای که در برابر ادبیات داریم که مهم ترین آن ترویج کتابخوانی و مطالعه است.

فاطمه اختصاری
#ستون_معرفی_فیلم_و_کتاب_فاطمه


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *