کتاب مجموعه شعر «به روش سامورایی»

,

کتاب مجموعه شعر «به روش سامورایی»
سیدمهدی موسوی
انتشارات سایه‌ها، دانلود رایگان پی‌دی‌اف از وبسایت www.sayeha.org
۱۳۹۸

این کتاب ۲۵۴ صفحه و شامل ۹۴ شعر است که مابین سال‌های ۱۳۹۴ تا امروز سروده شده‌اند. اگر بر حسب تاریخ بخواهیم به اشعار نگاه کنیم، این کتاب دربردارنده‌ی اشعار بعد از تبعید شاعر است. اگر نگاهی کلی به دومجموعه‌شعر قبلی سیدمهدی موسوی، یعنی «دلقک‌بازی جلوی جوخه‌ی اعدام» و «انقراض پلنگ ایرانی با افزایش بی‌رویه‌ی تعداد گوسفندان» بیندازید، می‌بینید که بسیاری از اشعار، دارای درون‌مایه‌ی زندان، فرار و وضعیت تعلیق هستند. در کتاب حاضر، تلخی بسیاری از اشعار، مرتبط به تبعید و کشف جهان جدید است. علاوه بر این تجربه‌ی شعرها از زندان و ناامیدی نیز به لایه‌های درونی‌تر منتقل شده است. انگار در کتاب‌های قبل، مهدی موسوی، زخمِ بازی را جلوی شما به تصویر می‌کشید. اما در کتاب جدید، زخمْ بسته شده، اما ما با ردّ زخم روبرو هستیم که هر بار در روایتی متفاوت (و اکثرا عاشقانه) جلوه‌گر می‌شود.

تبعید، فُرم دیگری از «بَعد» و
مشکوک، شکل تازه‌ای از «کشک» است!
من که قرار بود قوی باشم
بر روی گونه‌هام چرا اشک است؟!
.
تنهایی‌ام فشرده شده در هیچ
خود را میان آینه می‌بوسم
بیدار می‌شوم وسط وحشت
امّا هنوز داخل کابوسم
(بندهایی از شعر اول کتاب)

درباره‌ی کتاب در آینده‌ای نزدیک بیشتر خواهم نوشت. فعلا فقط افسوس می‌خورم که چرا این مجموعه‌ی خوب نباید در وطن خود شاعر عرضه شود، برایش رونمایی بگیرند، نقد شود و در تمام کتابفروشی‌ها در دسترس مردم باشد. افسوس می‌خورم که چرا شاعر باید کتابش را برای مردم کشورش به رایگان به اشتراک بگذارد و نتواند از راه هنرش ارتزاق کند.
پیشنهاد می‌کنم دوستان داخل ایران از کانال تلگرامم یا سایت سایه‌ها یا سایت خود مهدی موسوی، کتاب را دانلود کنند و با دوستان خود به اشتراک بگذارند. که خواندن، خبررسانی و به اشتراک گذاشتن، تنها کاری‌ست که از عهده‌ی ما ساخته است.
درضمن برای دوستانی که علاقه‌مند به داشتن نسخه‌ی چاپی کتاب هستند باید عرض کنم که نسخه‌ی چاپی کتاب از دو هفته‌ی دیگر در سراسر جهان عرضه خواهد شد و در داخل ایران هم خوشبختانه اکثر صفحات فروش مجازی کتاب (که تعدادی‌شان را در استوری‌های هایلایت‌شده‌ام منشن کرده‌ام) و همچنین دستفروش‌های کتاب در شهرهای مختلف، کتاب را برای فروش دارند و در همین روزهای اخیر، بسیاری از دوستانم موفق به خریدن آن شده‌اند.

فاطمه اختصاری

#ستون_معرفی_فیلم_و_کتاب_فاطمه


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *