و مادرت را هم…

,

برای این پست می خواستم چند تا مجله معرفی کنم، اما دیدن این فیلم وادارم کرد که تا برایم داغ است درباره اش بنویسم.
«و مادرت را هم…»
این فیلم به کارگردانی آلفونسو کوارون محصول سال 2001 است. از این کارگردان احتمالا فیلم «جاذبه» را دیده باشید.
فیلم «و مادرت را هم» یکی از فیلم های جاده ای است. ماجرای فیلم، داستان دو پسر نوجوان است که به همراه زنی از آشنایان دور یکی از آنها، راهی سفری به سمت ساحل می شوند. در جریان فیلم، شخصیت هر سه آن ها مورد بررسی قرار می گیرد، در مواجهه با دیالوگ ها، اتفاقات و رازهایی که در زمان مستی و غیرمستی فاش می کنند، به چالش کشیده می شود و در پایان سفر با آدم های دیگری روبرو هستیم که همان نوجوان های شلوغ و خوشگذران ابتدای فیلم نیستند.
چیزی که در این فیلم برایم جالب بود یکی دوربین خودسری بود که گاهی بدون توجه به روایت اصلی فیلم برای خودش وارد مکان هایی نامربوط می شد یا از تصاویر نامربوطی فیلم می گرفت و راوی ای که درباره ی اتفاقات نامربوط گاهی اطلاعاتی می داد. البته که لفظ نامربوط درست نیست، زیرا اگر با دیدی کلی تر فیلم را نگاه کنیم، متوجه هجو روایت و تصویر خواهیم شد. و شاید این روایت ها در راستای این نکته بود که «مرگ» در تمام طول فیلم حضوری جدی اما ناملموس داشت. درباره اش حرف زده می شد و نمی شد. زن به سمت آن می رفت و خودش را از آن دور می کرد و به دل غریزه می انداخت. و شاید دیالوگ پایانی زن نیز اساس و فلسفه ی اصلی فیلم بود: «زندگی مث کف روی دریا می مونه، سعی کن توش شنا کنی!»
نکته ی جالب دیگر این بود که در تمام طول مدتی که ماشین می رفت و ما در فضای داخل ماشین درگیر دیالوگ هایی مربوط به شیوه ی سکس کردن و فواید جلق زدن و خوبی علف کشیدن هستیم، در خارج از ماشین صحنه ی مرگ، فقر، دستگیری، تظاهرات، جمع آوری اعانه برای ملکه ی زیبایی، عبور گاوها و… را می بینیم که به هیچ کدام از اتفاقات (با وجود اهمیت داشتن آنها) هیچ کسی اهمیتی نمی دهد.
حیفم می آید که از بازیگر موردعلاقه ام یعنی «گائل گارسیا برنال» که در این فیلم نقش یکی از نوجوان ها را دارد نامی نبرم. از او فیلم های زیادی دیده ام: «آموزش بد»، «کوری»، «بابل»،«آقای رزواتر (گلاب)»، «عشق سگی»، «علم خواب»، «No» و… که این چهار تای آخر را واقعا دوست داشتم، به‌علاوه ی همین فیلم «و مادرت را هم…».
این فیلم مکزیکی، در رشته بهترین فیلم نامه غیراقتباسی نامزد اسکار و به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان نامزد گلدن گلوب شده اما هیچ یک را نبرده است.

فاطمه اختصاری
#ستون_معرفی_فیلم_و_کتاب_فاطمه


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *