لیوتار و ناانسان

,

کتاب #لیوتار و ناانسان
از سری کتاب های مواجهات پست مدرن، شماره ۷
استوارت سیم، با ترجمه محسن محمودی، انتشارات مهرگان خرد

کتاب بررسی دیدگاه های لیوتار پیرامون ناانسان است. ناانسان همان بشری است که به وسیله ی تکنولوژی و هوش مصنوعی، مرزهای انسانیت خود را تغییر داده است. اگر بخواهم با مثال صحبت کنم می توان انسانی که با قلب باطری دار زندگی می کند و در مراحل پیشرفته تر، رباطی که برای انسان و زندگی اش تصمیم می گیرد را مثال زد.
لیوتار با ناانسان مشکل دارد و درواقع یک «ضدناانسان‌گرا» است. او از این بیمناک است که رشد فناوری بر انسان حاکم شود، به جای اینکه انسان بر رشد فناوری حاکم باشد. ترس دیگر لیوتار این است که ناانسان ها به جای انسان اندیشه کنند، درحالی که اندیشیدن آنها قابل مقایسه با انسان نیست و درنهایت آنها با هوش و اندیشه ای که کافی نیست یا حدود کافی مناسب بودن برای انسان را درک نمی کند، بر انسان و جهان حاکم شوند. علاوه بر این به عقیده ی او پیشرفت در این زمینه صرف خود انسان نمی شود و کارایی ندارد بلکه صرف پیشرفت بیشتر و بیشتر می شود و درخدمت نظام سرمایه داری قرار می گیرد. 
در این کتاب دیدگاه دو منتقد فمنیست در رابطه با ناانسان نیز بیان شده است که آنها با ناانسان ها موافق هستند. زیرا از دیدگاه آنها به علت حذف جنسیت، غلبه بر جامعه ی واقعی مردسالار امکان پذیر می شود.
اگر به این گونه مباحث علاقه مندید می تواند برایتان کتاب جالبی باشد.

اگر بخواهم خیلی کوتاه «لیوتار» را معرفی کنم می شود گفت او یک فیلسوف و نظریه پرداز علوم انسانی است و در زمینه ی فلسفه ی پست مدرن تحقیقات بسیاری داشته است. مشهورترین کتاب او «وضعیت پست مدرن» است که در آن بی باوری به فراروایت ها را تعریف می کند. فراروایت هایی مثل تاریخ و دانش. حقیقتا نمی شود او، کتاب ها و نظریاتش را در چند پاراگراف معرفی کرد. پیشنهاد می کنم اگر به مباحث پست مدرن علاقه مندید، برای آگاهی بیشتر حتما حتما کتاب ها و نظریات او را بخوانید.

#ستون_معرفی_فیلم_و_کتاب_فاطمه 


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *