فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک

,

فیلم «فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک»
به کارگردانی استیون دالدری، فیلمی درام و محصول سال 2011 است. برگرفته از رمانی به همین نام.
فیلم ماجرای پسر نوجوانی(به نام اسکار) است که پدرش (با بازی عزیز دل، تام هنکس) در ماجرای برج های دوقلوی یازده سپتامبر کشته می شود و پس از آن، این پسر که ارتباط فوق العاده ای با پدرش داشته در جستجوی کشف سوالی می رود که احساس می کند پیدا کردن جواب، او را به پدرش نزدیک تر خواهد کرد.
بازی ها خیلی خوب بودند و کیفیت تصویر، موزیک و نوع ادیت و کلا کارگردانی حرف نداشت. عالی بود. آنقدر که حتی اگر تعلیق فیلم را نادیده بگیریم، من را تمام مدت پای خودش نشاند و تمام مدت چشم هایم خیس بود. به جرأت می توانم بگویم مدت ها بود با دیدن فیلمی اینقدر احساساتی نشده بودم که های های گریه کنم.
چون باعث اسپویل (لو رفتن) فیلم نمی شود کمی وارد جزئیات ماجرا می شوم. و چی بهتر از توضیح خود اسکار در یکی از بهترین سکانس های فیلم:
پدرم در 11 سپتامبر مرد. بعد از مرگش من تا یه سال وارد اتاقش نشدم. چون برام سخت بود و منو به گریه می انداخت. ولی یه روز حالم خیلی بد بود و رفتم به اتاقش. دلم برای تکواندواش تنگ شده بود، چون منو به خنده می انداخت. وقتی وارد کمدش شدم که پر از لباس و وسایلش بود، رفتم بالا تا دوربین قدیمیش که جلد قهوه ای داشت رو بردارم، بعد یه گلدون آبی رو شکستم. داخل گلدون یه پاکت بود که روش نوشته بود «بلک». و می دونم که پدرم یه چیزی یه جایی برام گذاشته و اون کلید بازش می کنه و من باید پیداش کنم. بعدش رفتم پیش والت کلیدساز و بعد به استن دربان ساختمون… در کل نیویورک، در هر پنج منطقه، و من 472 نفر با اسم فامیل بلک پیدا کردم با 215 آدرس مختلف. چون برخی از اونها با هم زندگی می کنن. من حساب کردم که اگر هر شنبه به دو نفرشون سر بزنم که امکانش هست، بعلاوه روزهای تعطیل، به غیر از روزهای تمرین نمایشنامه ی هملت، سه سال طول می کشه تا به همه شون سر بزنم. اما این کاریه که می کنم تا ببینم اون کلید به چه قفلی می خوره و…
.
پ.ن: فقط لطفا لطفا لطفا قبل از دیدن فیلم ویکی پدیای فیلم را نخوانید که در آن صحنه به صحنه و از اول تا آخر فیلم را توضیح داده و نوشته. من نمی دانم کدام نادانی می نشیند و این ویکی پدیای فارسی را پر می کند.
.
پ.ن2: برای آنهایی که فیلم را خواهند دید فکر می کنم بد نباشد که توضیح بدهم که افرادی که دچار «سندرم آسپرگر» هستند، در برقراری ارتباط بین فردی و ارتباط های غیرکلامی اغلب مشکل دارند.

#ستون_معرفی_فیلم_و_کتاب_فاطمه 

Women, Life, Freedom: Reading – Berlin

Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *