طومار شیخ شرزین

,


شرزین: یکصد و سیزده لغت در قبح اندیشه‌ی نو یافته‌ام چون طاغی و باغی و مبدع و ملحد و کافر و امثالش. و حتی یکی نیافتم در ستایش سخن نو!

کتاب «طومار شیخ شرزین» – بهرام بیضایی

طومار شیخ شرزین، فیلم‌نامه‌ای است به قلم «بهرام بیضایی». این کتاب در انتشارات روشنگران، چندین بار تجدیدچاپ شده است.

داستان از این قرار است که یکی از دبیران کتابخانه، موقع سوزاندن بعضی از طومارهای آنجا، طوماری از استاد خود «شیخ شرزین» پیدا می‌کند که جهت دادخواهی از صاحب‌دیوان نوشته شده است. او در عهد تاتار می‌زیسته است. شیخ، برخلاف علمای زمان خود می‌اندیشد و خرد را یگانه جایگاه هستی می‌داند و زن و مرد را در ذات یکی. شیخ شرزین که شخصیت اول داستان است، از سمت سایر شیوخ متهم به ارتداد و کفر شده است، به جرم گفتن حرف «نو». کتاب اگرچه به زبان آرکائیک نوشته شده، اما شیرین و خواندنی است. و چقدر غمگین که بسیار به روزگار حال ما نزدیک است.

بهرام بیضایی، نویسنده‌ و کارگردان بزرگ عصر ماست. آنقدر کتاب خوب دارد که نمی‌شود نام برد و یکی را از بینشان معرفی کرد. بشناسید و بخوانیدش.
او علاوه بر فیلم‌نامه، نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر، چندین اثر سینمایی را کارگردانی کرده است که از آن میان می‌توان به «باشو غریبه‌ی کوچک»، «شاید وقتی دیگر»، «مسافران» و «سگ‌کشی» اشاره کرد.

بهرام بیضایی، پس از سال‌ها سانسور و عدم اجازه‌ی نمایش تئاترهایش، در سال ۱۳۸۹ به دعوت دانشگاه استنفورد به آمریکا رفت و در این دانشگاه مشغول تدریس و تحقیق شد.

متاسفم برای سرزمینم که در حال حاضر افرادی بر آن حکومت می‌کنند که قدر هنرمندان بزرگی مثل استاد بیضایی را نمی‌دانند و آنها را مجبور به ترک کشور می‌کنند.

فاطمه اختصاری
#ستون_معرفی_فیلم_و_کتاب_فاطمه


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *