شصت سال عاشقی

,

کتاب «شصت سال عاشقی» نوشته ی فرشاد قوشچی است که نشر روزنه منتشر کرده است. همان طور که از اسم دوم کتاب مشخص است، کتاب مربوط به زندگی و زمانه ی پوری سلطانی و مرتضی کیوان است.
شاید دهه شصتی ها و قطعا دهه هفتادی های کمی هستند که این دو چهره را بشناسند، اما حدس می زنم خیلی هایتان اسم آنها را حداقل در شعر شاملو شنیده اید «سال بد/ سال باد/ سال اشک/ سال شک/ سال روزهای دراز و استقامت‌های کم/ سالی که غرور گدایی کرد/سال پست/ سال درد/ سال عزا/ سال اشک پوری/ سال خون مرتضی/سال کبيسه»
مرتضی کیوان، روزنامه نگار، منتقد ادبی، شاعر و فعال سیاسی عضو حزب توده ایران بود که پس از کودتای 28 مرداد، دستگیر و تیرباران شد. پوراندخت سلطانی، همسر مرتضی است. او از بنیان گذاران علم کتابداری و اطلاع رسانی در ایران به شمار می رود. با تلاش های اوست که ما کتابخانه ی ملی را با این شکل و به این نظم داریم.
این کتاب شامل گفته ها و خاطرات اوست. قسمت کوچکی از زندگی کوتاهش با کیوان و صفحات زیادی درباره ی فعالیت ها و خاطرات سال های زندگی اش. کتاب طرح جلد و اسم خوبی دارد، جنس صفحات و قطع آن مخاطب را جذب می کند اما شاید به عنوان یک «زندگی نامه» برای مخاطب عام آنقدرها هم جذاب نباشد. زندگی خصوصی و حرفه ای هر دو شخصیت و خاطرات اشخاصی که در کتاب سهم دارند بدون نظمی ذهنی بیان می شود که البته برای من زیاد اذیت کننده نبود اما ترجیح می دادم اگر دارم کتابی تحت رده بندی «خاطرات» می خوانم، نویسنده بیشتر سعی کند مرا درگیر شخصیت اصلی کند. حالا به هر روشی که می داند، با عکس، نامه های خصوصی، یواشکی های زندگی هر آدمی و هر چیزی که می تواند یک کتاب خوب را به عالی بدل کند.

پ.ن: ممنونم از پستچی و سورپرایزهای تو…
.
#ستون_معرفی_فیلم_و_کتاب_فاطمه


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *