سه فیلم از M. Night Shyamalan

,


سه فیلم از M. Night Shyamalan:
.
۱. فیلم glass (۲۰۱۹)
«شیشه» به کارگردانی ام.نایت شیامالان، قسمت نهایی سه‌گانه‌ای است شامل فیلم‌های Unbreakable و Split که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶، توسط همین کارگردان ساخته شدند.
بازیگران این قسمت بروس ویلیس (شخصیت اصلی فیلم «نشکن») ، اسپنسر تریت کلارک (شخصیت اصلی فیلم «شکافته») و ساموئل ال جکسون هستند. شاید از لحاظ اسم‌گذاری در این قسمت باید گفت که ساموئل جکسون شخصیت اول فیلم «شیشه» است، همان‌طور که در سایر قسمت‌ها نیز از او به عنوان «مستر گِلس» یاد میشد، اما تمرکز فیلم، از لحاظ داستانی روی هر سه شخصیت است. درواقع این فیلم، جایی ست که هر سه شخصیت اصلی داستان‌های شیامالان، با حفظ شخصیتشان در فیلم‌های قبلی، به هم می‌رسند.

۲. فیلم «شکافته» split
درباره‌ی مردی است که از اختلال چندشخصیتی (اختلال تجزیه‌ی هویت یا هویت‌پریشی) رنج می‌برد و ۳۲ هویت متفاوت دارد. او اقدام به ربودن سه دختر نوجوان می‌کند.

۳. فیلم «نشکن» Unbreakable
درباره‌ی مردی است با قدرتی خارق‌العاده که از هر حادثه‌ای جان سالم به‌در می‌برد و دچار آسیب نمی‌شود.
در این فیلم شخصیت مسترگلس نیز حضوری پررنگ دارد. شخصیتی بسیار باهوش که به علت یک بیماری مادرزادی، با کوچکترین ضربه‌ای استخوان‌هایش دچار شکستگی می‌شوند. او از کودکی عاشق کتاب‌های کمیک ابرقهرمانی است و از این طریق ایده‌های خطرناکی را در ذهن می‌پروراند.

در فیلم «شیشه» این سه شخصیت، یک نابغه (با نقش اجتماعی منفی)، یک بیمار روانی و یک ابرقهرمان (با نقش مثبت اجتماعی) به عنوان نمادی از انسان‌های «متفاوت» قرار می‌گیرند. و دکتر/ارتش به عنوان نماد جامعه، با این انسان‌های متفاوت رودررو می‌شود.

فیلم‌های نشکن و شکافته، از لحاظ سینمایی مستقل هستند، اما فیلم گلس را نمی‌شود بدون دیدن دوتای قبلی دید. روایت این فیلم، وابسته و در ادامه‌ی دو فیلم قبلی است. شاید به همین علت هم از لحاظ سینمایی، دو فیلم قبلی قوی‌تر ظاهر شدند. اما شیامالان در هر سه ایده‌های سینمایی خود را حفظ کرده و فیلم‌هایی خوش‌ساخت را به مخاطب عرضه کرده است.
دیدن هر سه فیلم را پیشنهاد می‌کنم.

#ستون_معرفی_فیلم_و_کتاب_فاطمه


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *