روزنامه سفر میمنت اثر ایالات متفرقه امریغ

,

کتاب «روزنامه سفر میمنت اثر ایالات متفرقه امریغ» نوشته‌ی احمد شاملو ـ انتشارات مازیار
این کتاب سفرنامه‌ای ست از زبان یک پادشاه فرضی قاجار که به همراه خدم و حشم خود به امریکا رفته است. احمد شاملو با زبان زمان قاجاری و البته طنزآمیز و پرکنایه، وقایعی را از این سفرنامه نقل می کند و با آن نادانی عادی و خودکامگی حاکمان تاریخ را نشان می دهد.
در ابتدای کتاب بخش هایی از کتاب «روزنامه خاطرات اعتماد السلطنه» آورده شده. اعتماد السلطنه از رجال دربار ناصرالدین شاه بوده که در کتاب خاطراتش، وقایع سیاسی و اتفاقات دربار را ثبت کرده است.
اگر آن کتاب را بخوانید، می بینید که شاملو خیلی کار عجیب غریبی انجام نداده و خود اتفاقات و گفتگوها به همان اندازه (و شاید بیشتر) حاوی حماقت و خودکامگی است.
اپیزودهای مختلف کتاب شامل شوخی های شاه با درباریان و تکه های ارباب رعیتی و شوخی با اسامی خاص و تغییر دادن بعضی از اشعار معروف به میل شاه (و درواقع از زبان شاه) و متلک‌های جنسی و… است. بیشتر طنز به کار رفته، طنز زبانی بود و طنز موقعیتی بسیار کم داشتیم که البته با توجه به مدیوم «سفرنامه» قابل پیش‌بینی بود.
من خیلی از کتاب راضی نبودم و با اینکه کتاب خیلی نازک بود، اما در فصل های آخر دیگر حوصله ام سر رفته بود و برایم جذابیتی نداشت.
چیزی که در کتاب برایم جالب بود ضرب المثل ها و کنایاتی بود که فقط می شود آنها را در کتاب های قدیمی پیدا کرد و تکرار و یادآوری آنها برایم جالب بود.

#ستون_معرفی_فیلم_و_کتاب_فاطمه


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *