دیوید کراننبرگ کیست و از جان مخاطب چه می خواهد؟

,

 

David Cronenberg

او یک کارگردان، فیلم نامه نویس و بازیگر کانادایی است. اگرچه فیلم هایش با یکدیگر متفاوتند اما اغلب آنها در ژانر ترسناک و علمی و تخیلی جای می گیرند. برای او انسان، کالبد، روان و توانایی هایش مهم است و رویارویی انسان را با تکنولوژی، با خود و با محیط اطراف به تصویر می کشد اما دچار کلیشه ها نمی شود. او در تعدادی از فیلم هایش از ایده های پست مدرن و فضای علمی تخیلی یا سورئال برای نمایش تفکرش استفاده می کند اما در تعدادی دیگر تنها به داستان های واقع گرایانه می پردازد.

فیلم هایی که من از کراننبرگ دیده ام اینها هستند:

1. عنکبوت Spider

2. مگس The Fly

3. اگزیستنس Existenz

4. یک روش خطرناک A Dangerous Method

5. کلانشهر cosmopolis

6. قول های شرقی Eastern Promises

7. سابقه خشونت A History of Violence

8. ناهار عریان Naked Lunch

9.  M. Butterfly

 

فیلم اگزیستنس داستان تبدیل شدن آدم ها به بازی (game)است. شخصیت های فیلم وارد بازی طراحی شده ای می شوند و از آن لذت می برند. مرز بین واقعیت و بازی (خیال) درهم شکسته می شود و قوانین تغییر می کنند.

فیلم مگس داستان دگردیسی و زوال انسان از طریق تکنولوژی ای است که خودش اختراع کرده. و شباهت بسیار زیادی به داستان مسخ کافکا دارد.

فیلم عنکبوت داستان مردی ست که در محیطی شبیه خانه به عنوان یک بیمار روان پریش به همراه سایر بیماران نگهداری می شود. او خاطرات کودکی اش را مرور می کند و به خودش باز می گردد. این فیلم برداشتی غیرکلیشه ای از عقده ی ادیپ را به تصویر می کشد.

فیلم کلانشهر  هم در نوع خود فیلم عجیبی است. ۹۰ درصد لوکیشن فیلم داخل یک ماشین تشریفاتی می گذرد. شخصیت اصلی فیلم پسر جوان میلیاردری است که چند ساعت قبل ورشکست شده و سایر شخصیت ها برای مدتی وارد ماشین می شوند، دیالوگ هایشان را می گویند، سکسشان را می کنند، ایده شان را منتقل می کنند و می روند. فضای حاکم بر فیلم عجیب و خسته کننده اما مثل اغلب فیلم های علمی تخیلی این کارگردان، نمادین است.

فیلم ناهار عریان داستان نویسنده ایست که از پودر حشره کش به عنوان ماده مخدر استفاده می کند و فضای فیلم به سمتی می رود که شاید با کلمات نشود آن را توصیف کرد. این فیلم بر اساس کتابی از ویلیام اس باروز ساخته شده.

فیلم یک روش خطرناک، داستان یونگ است و گفتاردرمانی هایش با یک بیمار. دختری که هیستری است و مشکلات بیشمار روانی دارد. و البته اختلافاتی که بر سر این کیس بین یونگ و فروید پیش می آید.

فیلم قول های شرقی را خیلی سال پیش دیدم و یادم نیست چه نظری درباره اش داشتم اما فیلم سابقه ی خشونت به نظرم فیلم خوبی نبود.

اگر بخواهم از بین این فیلم ها چند تا را برای دیدن پیشنهاد کنم، عنکبوت، مگس، قول های شرقی، ناهار عریان و اگزیستنس را می گویم اما اگر مخاطب حرفه ای سینما هستید به نظرم باید کراننبرگ را جدی بگیرید.

فیلم مگس جایزه اسکار بهترین گریم و قول های شرقی اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرده و چندین فیلم او در جشنواره کن حضور داشته است.

رالف فاینر بازی بازیگر نقش اصلی فیلم عنکبوت است که خیلی خوب در این فیلم ظاهر می شود. از فیلم های دیگر او که دوست داشته ام می توان فهرست شیندلر، بیمار انگلیسی، کتابخوان و هتل بزرگ بوداپست را نام برد.

 

فاطمه اختصاری

#ستون_معرفی_فیلم_و_کتاب_فاطمه 


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *