دو مجموعه داستان

,

«ریموند دیگر با ما نیست، کارور مرده»
«خوش‌خنده»
هر دو با ترجمه‌ی اسدالله امرایی
اولی چاپ ۱۳۹۵ و دومی ۱۳۷۰
هر دو کتاب مجموعه داستان خارجی است. از هر نویسنده یک داستان کوتاه منتشر شده به همراه چند خط معرفی نویسنده.

وقتی کتابی مجموعه داستان خارجی است، آنهم نه از نویسنده‌هایی با ویژگی‌های مشترک، دیگر کار نقد کردن کتاب شدنی نیست. هر نویسنده دنیای مخصوص به خودش را دارد. همچنین زبان، فرهنگ و تجربیات هر نویسنده بر آثارش تاثیری خواهد گذاشت. در نتیجه باید برای هر داستان یا نویسنده جداگانه صحبت کرد.
اما می‌توانم بگویم که این نوع جمع‌اوری کتاب موردپسند من نیست. من ترجیح می‌دهم مجموعه داستان‌ یک نویسنده را بخوانم تا بتوانم دنیا و فضای آن نویسنده را کشف کنم و قدرت نویسندگی او را در مقایسه‌ی کارهایش بسنجم. یا اگر قرار بر انتخاب از نویسنده‌های مختلفی است، ترجیح می‌دهم این گزینش به خاطر علت خاصی مثل دوره زمانی خاص، ملیت، سبک، زبان مشترک یا… باشد. مثلا مجموعه داستان‌های پست‌مدرن دهه‌ی هشتاد میلادی. گمان می‌کنم این نوع انتخاب به مترجم نیز کمک کند تا بتواند فضای یک نویسنده‌ی خاص را بهتر درک کند یا با تکنیک‌هایی که در یک سبک خاص اجرا می‌شده بیشتر آشنا باشد و درنتیجه آن را به نحو بهتری در متن اعمال کند. و البته که ترجیح می‌دهم ترجمه‌ی اول از یک داستان را بخوانم. به این معنی که مترجم از زبان اصلی اثر را ترجمه کرده باشد. زیرا معتقدم در هر بار ترجمه‌ی یک اثر قسمتی از نوشته‌ی نویسنده به ترجمه منتقل نمی شود و یا دچار تغییراتی می‌شود که خب طبیعتا ترجیح می‌دهم متن را با کمترین تغییر بخوانم.
در این دو کتاب من مشکلی با ترجمه نداشتم. اما با خواندن کل کتاب شاید حس کنید که تمام این داستان‌ها را یک نویسنده نوشته است. تفاوت لحن و ریزه‌کاری‌های زبانی که ممکن است (می‌گویم ممکن است زیرا من با متن اصلی روبرو نبوده‌ام) در داستان‌های مختلف متفاوت بوده باشد، در این کتاب‌ها چندان به چشم نمی‌خورد. البته که باید این را درنظر گرفت که مترجم از روی نسخه‌ی انگلیسی داستان‌ها ترجمه کرده است و در بسیاری از داستان‌ها ما با ترجمه از ترجمه مواجه هستیم.
به هر صورت اگر هنوز نمی‌دانید به چه نویسنده‌ای علاقه دارید، یا اینکه کتاب‌خوانی را بیشتر برای تفریح و وقت‌گذرانی انتخاب می‌کنید می‌توانید سراغ این نوع از کتاب‌ها بروید و شاید با خواندن یک داستان از یک نویسنده هم بتوانید تا حدودی جذب فضای نوشتاری او بشوید و علاقه‌مند شوید تا بقیه‌ی کارهایش را هم جدی‌تر دنبال کنید.

فاطمه اختصاری
#ستون_معرفی_فیلم_و_کتاب_فاطمه


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *