معرفی کتاب دلقک بازی جلوی جوخه ی اعدام

,

این مجموعه شعر، آخرین کتاب سیدمهدی موسوی است. همان طور که از مقدمه ی کتاب مشخص است، شعرها مربوط به بازه ی زمانی بعد از کتاب «انقراض پلنگ ایرانی با افزایش بی رویه ی تعداد گوسفندان» تا خروج از ایران هستند. به همراه چند شعر که در مجموعه های قبلی همراه با سانسور چاپ شده بودند و حالا با توجه به وضعیت جدید، در کتاب، بدون سانسور قرار گرفته اند. اگر مهدی موسوی را بشناسید، پس حتما با آنچه در سال های اخیر بر او رفته است نیز آشنایید. دستگیری، زندان انفرادی، آزادی با وثیقه، معدوم شدن تعدادی از آثار توسط سپاه، دو سال روند نفسگیر دادگاه، ترک شدن توسط دوستان، محروم شدن از حضور در جلسات شعر و نیز نمایشگاه کتاب، و در نهایت خروج غیرقانونی یا بهتر است بگویم فرار از ایران. از دیدگاه من شعرهای کتاب قبلی مهدی موسوی (انقراض پلنگ ایرانی) نتیجه ی مستقیم قسمتی از این اتفاقات بودند. خشونت و کینه ای که در فضای کلی آن کتاب حضور داشت را شاهدمثال می آورم. اما در کتاب حاضر اگرچه زمان سرودن اشعار، با قسمت دوم این لیست اتفاقات، همپوشانی دارد، اما شعرها از آن حس شخصی رنج و خشونت کمی کناره گرفته اند. شاید اگر کتاب قبلی، زخمی باز بود که رو به جامعه فریاد می کشد، کتاب حاضر اثر آن زخم است. خونمردگی و ردّی که شاید هیچ وقت خوب نشود. رنج و نگاه بغض آلودی که در اشعار این کتاب است، رویکردی بیشتر اجتماعی-سیاسی دارد. و البته اگر تعدادی از اشعار، دایره ی واژگانی مشابه (چه از لحاظ تابوهای اجتماعی و چه دینی و سیاسی) دارند، تاثیر مستقیم سانسور را نشان می دهد که در زمان زندگی در ایران، بر شاعر و سروده اش اعمال می شده است.
مهدی موسوی خیلی شعر دارد. من مطمئنم آنقدر شعر دارد که اگر همه را بخواهد در یک دیوان جمع کند، از لحاظ فیزیکی قابل چاپ نخواهد بود. زمانی را یادم می آید که فهمید هارد لپتاپش که سپاه ضبط کرده و بعد از آزادی پس داده بود، را جوری از بین برده اند که مطالبش دیگر قابل بازگشت نخواهد بود. او تصمیم گرفت روزی یک شعر بگوید! مبارزه ای خاموش با بازجو و قاضی و خبرچین ها و همه ی آن دوستانی که آن زمان بیشتر دشمن بودند! مبارزه ای برای زنده ماندن. برای اینکه به خودش بقبولاند کسی نمی تواند شعر و قلم نوشتن را از او بگیرد. اینها را گفتم که بگویم این شعرها ارزش خواندن دارند. ارزش لمس کردن و حس کردن هر آنچه در پشتش گذاشته شده است.
مهدی موسوی کتاب را به صورت شخصی چاپ کرده است. برای دوستان خارج از ایران با قیمت ناچیز نه و نیم دلار از وبسایت آمازون قابل تهیه است. و اگر در ایران هستید می توانید نسخه ی پی دی اف آن را از کانال تلگرام دکتر موسوی و وبسایت سایه ها به صورت رایگان دانلود کنید. اگر خوشتان آمد برای اطرافیانتان بفرستید و کسی باشید که یک گوشه ی این کوله بار را گرفته و دارد کمکی می کند.
فراموش نکنید که مهدی موسوی همان طور که در سرودن این کتاب تنها بوده، در انتشارش هم تنها بوده است. فراموش نکنید که تبعید برای یک نویسنده، یعنی محروم بودن از تمام امکاناتی که سایر نویسنده های داخل ایران بیش و کم دارند. فراموش نکنید که بازجوها و قاضی ها و سانسورچی ها نتوانسته اند مهدی موسوی را ناامید کنند و از حرکت بازبدارند، اما مطمئنم بی مهری مخاطب ها خواهد توانست.

فاطمه اختصاری
#ستون_معرفی_فیلم_و_کتاب_فاطمه

برای دانلود رایگان این مجموعه کلیک کنید. دانلود رایگان توضیحات

 

 


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *