انسان سگ را گاز می گیرد

,

انسان سگ را گاز می گیرد (در همسایگی شما اتفاق می افتد)
Man bites dog
It Happened in Your Neighborhood
محصول سال 1992 بلژیک

فیلم عجیبی بود. از آنها که هر چی هم بشود از یاد من نمی رود. صحنه های خشونتش آزاردهنده بود و اگر تحمل دیدن خشونت عریان را ندارید، نبینید!
فیلم مستندنما و به صورت سیاه و سفید ساخته شده بود.
ماجرا درباره ی گروه مستندسازی بود که دارند از یک قاتل زنجیره ای فیلم می گیرند. و کم کم خودشان نیز درگیر این خشونت می شوند و از پشت صحنه به جلوی دوربین می آیند. وحشتناکی ماجرا آن جاست که قتل و خون و خونریزی در فضایی ملایم، با شوخی و خنده و در بستر یک زندگی عادی نشان داده می شود. و خبری از چهره های وحشتناک، صداهای بلند، رفتارهای غیرعادی و محیط و فضای اذیت کننده نیست. انگار سوزنی نامرئی به لایه های درونی بدنتان فرو شده و بدون اینکه ببینیدش گوشت و پوست و روحتان را می خراشد.
در تمام طول فیلم یک لحظه، یک دیالوگ، یک حرکت بازیگر وجود ندارد که شما فکر کنید این فیلم مستند نیست!! و این خیلی کار بزرگی است که تمام بازیگران تمام دیالوگ هایی که گفته می شود و همه ی صحنه ها جوری پیش برود که این حس برای مخاطب به وجود نیاید.
بن آدمی شوخ طبع و با شخصیتی کاریزماتیک است. او یک شاعر است، موزیک کلاسیک می نوازد، نظریات جذابی درباره ی حکومت ها و زندگی و بشر دارد و البته یک قاتل زنجیره ای است. بن در مقابل دوربین می کشد، یا یاد می دهد که چطور باید هر شخص را بر اساس سن و جنس و سایر خصوصیاتش کشت و از بین برد. بن گروه فیلمبرداری را با خانواده و دوستانش آشنا می کند. و به همین ترتیب در مقابل دوربین در موقعیت های دراماتیکی قرار می گیرد.
فیلم با بودجه ی کمی تولید شده است. ایده ی تولیدش هم به این صورت بوده است که چهار دانشجوی فیلم سازی تصمیم می گیرند فیلمی نوباجت بسازند. و هر چهار تا همه ی کار بازی و نویسندگی و کارگردانی و تدوین فیلم را به عهده می گیرند. هر چهار تا که یکی قاتل زنجیره ای و یک نفر مدیر پروژه، یک فیلمبردار و یک صدابردار هستند در فیلم از نام های واقعی شان استفاده کرده اند. 
در پوستر اولیه ی فیلم در فضایی خون آلود، تصویر پستانک یک نوزاد هدف تفنگ بن است اما در پوستری که برای نمایش های خارجی استفاده شده است تصویر پستانک به یک دست دندان مصنوعی تغییر پیدا کرده است. 
نمایش فیلم در بعضی از کشورها مثل سوئد ممنوع شده است اما این فیلم در فستیوال کن سال 1992 به نمایش درآمد و چند جایزه برد. نظر منتقدان هم اغلب مثبت بوده.
فیلم ارزش دیدن دارد.

#ستون_معرفی_فیلم_و_کتاب_فاطمه


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *