اتاق و هنرمند فاجعه

,

از آن جایی که امشب مراسم اسکار ۲۰۱۸ برگزار می شود، حال و هوای این پست هم اسکاری خواهد بود.

از فیلم های نامزد (برای بخش های مختلف) در این جایزه فیلم های زیر را تا الان دیده ام:

 

۱.دانکرک/ کریستوفر نولان

۲.شکل آب/ گیرمو دل تورو

۳.مرا با نامت صدا کن/ لوکا گوادانینو

۴.برو بیرون/ جوردن پیل

۵.سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری/ مارتین مک دونا

۶.هنرمند فاجعه/ جیمز فرانکو

۷.ویکتوریا و عبدل/ استیون فریرز

۸.بچه رییس/ تام مک گراث

۹.کوکو/ لی آنکریچ

۱۰.فردیناند/ کارلوس سالدانها

 

قصد دارم در این پست فیلم هنرمند فاجعه را معرفی کنم.

The Disaster Artist

به کارگردانی و بازیگری جیمز فرانکو، یک فیلم آمریکایی در سبک زندگینامه‌ای کمدی درام است. فیلم درباره ی قسمتی از زندگی Tommy Wiseau تامی ویزو (ساخت فیلم اتاق) است.

 

و اما تامی ویزو کیست؟

تامی ویزو یک دیوانه‌ی پولدار است که عاشق روی صحنه ماندگار شدن بوده است. وقتی کل هالیوود دست رد به سینه ی او می زند، او تصمیم می گیرد خودش با هزینه ی خودش، با نویسندگی و بازیگری و کارگردانی خودش، فیلمی بسازد. هیچ کس او، سن واقعی اش، اینکه اهل کجاست و منبع پول هایش را نمی داند و شایعات زیادی درباره ی او وجود دارد. او نهایتا فیلم «اتاق» را می سازد.

 

و اما فیلم اتاق چیست؟

فیلمی درام که در سال ۲۰۰۵ به کارگردانی و تهیه کنندگی و بازیگری تامی ویزو ساخته شد و به عنوان «بدترین فیلمی که تا به حال ساخته شده است» شناخته شد. منتقدین می گویند این فیلم «همشهری کین بدترین فیلم هاست».

این فیلم با بودجه ی ۶ میلیون دلار ساخته شده و تنها ۱۹۰۰دلار فروش داشته است. دیالوگ ها و بازی های این فیلم برای مدتی تکیه کلام و مورد تمسخر مردم امریکا بوده (و هنوز هم دابسمش های زیادی از آن ساخته می شود) اما جالب اینجاست که با تمام این حرف ها فیلم اتاق یک فیلم کالت نام گرفت.

 

و اما فیلم کالت چیست؟

فیلمی ست معمولا جدا از جریان اصلی سینما با تعدادی. از طرفداران پروپا قرص که هواداران فرقه‌ای فیلم را تشکیل می دهند.

 

و اما فیلم هنرمند فاجعه:

فیلم بر پایه ی کتاب خاطرات گرگ سسرو (دوست و نقش مقابل تامی) و همچنین فیلم اتاق ساخته شده. جیمز فرانکو نقش تامی ویزو را بازی می کند. و قسمت هایی از فیلم اتاق را عیناً، سکانس به سکانس و با همان لهجه ی خاص ویزو مشاهده خواهیم کرد که با فیلم اصلی حقیقتا مو نمی زند. 

از نظر من این فیلم درباره ی رفاقت است. تامی ویزو شاید دلش بخواهد بازیگر هالیوود شود اما بیشتر از آن دوست دارد در زندگی اش یک رفیق داشته باشد. فیلم اتاق را می سازد به خاطر رفیقش گرگ سسرو.  در تمام طول فیلمش تکرار می کند که چطور باید وفادار رفیقش بماند و به او خیانت نکند و حتی موضوع فیلمش درباره ی نه خیانت معشوقه اش به او، بلکه خیانت رفیقش به اوست.

این حس، با اینکه به بدترین شکل ممکن در فیلم اتاق نمایش داده شده، اما در فیلم هنرمند فاجعه به خوبی به مخاطب منتقل می شود.

نکته ای که برای من اهمیت داشت این بود که در این فیلم، جیمز فرانکو سعی نکرده همان نگاه تمسخرآمیز  مخاطبان به این فیلم را نشان دهد، سعی نکرده یک کمدی لوده بسازد و مثل همه به تامی ویزو بخندد، بلکه او به شخصیت تامی ویزو، افکارش، خستگی ها و آرزوهایش نزدیک شده و چهره ای از او نشان می دهد که اگر چه معقول نیست اما دلخوشی ها و غم های خودش را دارد. او فیلم را با نگاهی جامعه شناختی و روان شناختی ساخته و اگر چه فیلم واقعا شما را به خنده می اندازد، اما به هیچ وجه یک فیلم کمدی سطح پایین نیست.

 

 من این فیلم را دوست داشتم و توصیه می کنم به دیدنش اما به نظرم بد نیست اگر قبل از دیدن فیلم پیش زمینه ای (شاید در همین حد معرفی من) از فیلم اتاق داشته باشید. اما اگر درباره ی این فیلم سرچ بزنید و بخوانید، نکات جالب و گاه خنده داری از حواشی فیلم پیدا خواهید کرد.

 

این فیلم نامزد بخش بهترین فیلم نامه ی اقتباسی شده است اما من چون سایر فیلم های نامزد شده را ندیده ام نمی توانم قضاوتی درباره ی اینکه این فیلم شایسته تر است یا نه داشته باشم.

 

 

و اما جیمز فرانکو کیست؟
بازیگر، نویسنده، تهیه کننده، کارگردان و نقاش امریکایی متولد ۱۹۷۸ است. او به خاطر فیلم هنرمند فاجعه جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم کمدی گلدن گلوب را به دست آورده است.(از سایر جایزه هایش دیگر نمی نویسم) او با بازی در مرد عنکبوتی در نقش هری آزبورن به شهرت رسید. او شخصیت جذابی دارد، سکسی و باهوش. (می توانید تصور کنید که او ۶۲ واحد در یک ترم دانشگاهی برداشته، در حالی که بقیه حداکثر ۱۹ واحد برمی دارند، و البته که نمی دانم چند تایش را پاس کرده).
در این فیلم برادر جیمز، دیو فرانکو، نقش مقابل او (یعنی دوست صمیمی تامی ویزو، گرگ سسرو) را بازی می کند.
از فیلم های خوب (و تقریبا خوب) جیمز فرانکو که من دیده ام می توانم به «میلک»، «مصاحبه،2014»، «ظهور سیاره ی میمون ها»، «مرد عنکبوتی» و «۱۲۷ ساعت» اشاره کنم. ای کاش این بازیگر در انتخاب فیلم هایی که بازی می کند، تجدیدنظری کند. 🙂

#ستون_معرفی_فیلم_و_کتاب_فاطمه


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *